Eind 2018 zijn de kantoren van WIJdezorg welke in de woningen van de Flat aan de Eendrachtsweg waren gehuisvest verhuisd.
Ze zijn nu te vinden op het industrieterrein Grote Polder in Zoeterwoude Rijndijk.
In het voorjaar van 2019 is daarna de Eendrachtswegflat afgebroken.
Aansluitend wordt het terrein klaar gemaakt voor nieuwe aanleunwoningen en een kantoor voor WIJdezorg.
Vanuit WIJdezorg bereikte ons het verzoek om foto's ter beschikking te stellen.
Dus gaan Bert en ik weer foto's maken. Een selectie daarvan vindt u op deze en een eventuele volgende pagina.
Voor het kantoorgebouw hebben we een apartepagina gemaakt.
Dit bord is niet over het hoofd te zien. Maar we krijgen in elk geval een idee van hoe het moet gaan worden.
31 mei 2019.
De oude toerit naar de Verlaatweg wordt nu insteekweg voor het bouwverkeer. - © foto: Wim van Beek
12 juli 2019. - © Onderstaande 3 foto's: Wim van Beek
Er is grondwerk verzet als voorbereiding op de bouw. Er staat ook al een bouwkeet van Stout.
Ook aan de andere zijde is grondwerk verricht. Er moet alleen nog een hoeveelheid steenslag - over van de sloop - worden afgevoerd.
De 'waterhoen' hoek is aangevuld. Daarna is het terrein opgehoogd met steenslag om een opstelplaats te maken voor de bouwketen.
Ook de voormalige Eendrachtsweg is op hoogte gebracht met steenslag. Dit steenslag is gemaakt van puin van de flat.
5 augustus 2019.
Juist voor de bouwvak vakantie staan alle bouwketen op hun plaats. - © foto: Wim van Beek
© Onderstaande foto's: Bert van 't Veer.
Na de bouwvak zijn er nog enkele voorbereidende werkzaamheden verricht. Te denken valt aan het afvoeren van het laatste deel puin wat niet nodig is voor de versteviging van de bouwweg. Het terrein waar op het nieuwe gebouw komt moet goed egaal zijn en de plaats van de 290 palen welke worden geboord moet worden bepaald.
De kop van de holle boor waarmee de gaten voor de palen worden geboord. Op de achtergrond een stapel wapening voor de palen.
Deze 'boormachine' gaat de schachten voor de 'heipalen' boren. Dit voorkomt de trillingen die met heien optreden.
Dat is prettiger voor de woningen in de buurt. Elke paal wordt 21 meter lang.
Dit is de aandrijving voor de boor. De 'dunnere' zwarte slangen zullen de hydraulische aandrijving zijn.
De dikke slang met de metalen omvlechting is voor de aanvoer van het beton voor de palen.
De wapening wordt in de geboorde schacht gelaten.
Beton wordt in de betonpomp geladen, de pomp pompt de beton in de schacht met de wapening.
Van het eindresultaat is nu weinig te zien. De beton staat gelijk met het 'maaiveld' en alleen de top van de wapening is te zien.
Nadat de beton voldoende is uitgehard wordt het terrein rondom afgegraven op de hoogte van de onderzijde van de fundering.
Dit ter voorbereiding voor de koppensnellers welke spoedig zullen komen. - © foto: Wim van Beek
Het is te begrijpen dat een boormachine van dit formaat niet 1, 2, 3 op een dieplader staat.
Er staat altijd wel een lantaarnpaal of boom in de weg. Maar nu staat zo'n 25 meter transport klaar voor vertrek.
De koppensnellers zijn aan het werk.
Met de hulp van dit apparaat en een pneumatische hamer worden de palen een kopje kleiner gemaakt.
En zo staat een vlak vol ontkopte palen klaar voor de volgende fase van de bouw.
Bouw volgorde.
© Onderstaande 2 foto's: Bert van 't Veer.
Werken aan wapening en bekisting voor het fundament.
Werken aan wapening en bekisting voor het fundament, gezien door het raam van de 3e etage.
21 oktober 2019.
Vandaag was er een klein feestje. Een groot gebouw bestaat altijd uit een aantal delen. Dat is nodig omdat het moet kunnen krimpen en uitzetten bij verandering van temperatuur. De wapening en bekisting van het eerste deel is klaar en de eerste beton kan worden gestort. Een aantal functionarissen was hierbij aanwezig. En Dhr. Leo van der Post had de Hoofdrol. Natuurlijk waren de fotografen aanwezig om het gebeuren vast te leggen.
© Onderstaande 3 foto's: Wim van Beek.
Hr. v.d. Post heeft alles nodig voor straks al in de rollator. Maar eerst gaan we koffie drinken.
Van L naar R: Ingrid Kraakman (WIJdezorg) mw. v.d. Valk (directeur) mw. Zinkweg (architect) en hr. L v.d. Post.
Want natuurlijk moeten er eerst foto's worden gemaakt.
En dan Het Moment van de dag, hr. L. v.d. Post trekt aan de handel en het beton stroomt in de bekisting.
In de volgende uren wordt alle bekisting gevuld met beton. © foto: Bert van 't Veer
De laatste week van oktober 2019.
Terwijl in vak 1 de beton werd gestort, werd in vak 2 de bekisting voor het fundament geplaatst.
In vak 3 werd de voorbereiding voor het fundament gedaan, uitvlakken en het aanbrengen van een dun werkvloertje.
In vak 1 wordt aan de beganegrondvloer gewerkt.
Op de plaats van vak 6 staat een flinke voorraad materiaal klaar.
11 november 2019.
Voor een bouwproject van dit formaat is een bouwkraan nodig.
Bert en ik kregen een tip dat hij op deze dag al vroeg aanwezig zou zijn.
En we zaten al tijdig klaar met de camera's in de aanslag,
denkend dat de kraan mogelijk voor de ochtendfiles onze kant uit zou komen.
Het opstellen van zo'n kraan heeft wel flink wat tijd nodig.
We hebben tot in het begin van de middag op het vinkentouw gezeten.
Gelukkig is er altijd voldoende koffie in voorraad.
© Onderstaande 9 foto's: Wim van Beek. 15 november 2019 - © Onderstaande 3 foto's: Bert van 't Veer.
25-29 november 2019 - © Onderstaande 4 foto: Bert van 't Veer.
16 december 2019 - © Onderstaande 3 foto's: Bert van 't Veer.
Niet lang hierna is het kerstmis en nieuwjaar, een goed moment om aan een volgende pagina te beginnen.
Rond 08:00 uur komt de eerste wagen met onderdelen voor de kraan aan, gevolgd met de tweede wagen.
Rond 08:45 kwam de wagen met het machinehuis huis er aan.
Het is goed dat de insteekweg er is, deze wagens kunnen de 'normale' bochten niet nemen.
Het blijft knap hoe de machinist de kraan de dieplader op en af kan krijgen.
De contragewichten worden achterop het machinehuis gemonteerd.
Twee 'opzichters' van WIJdezorg.
De hijsarm bestaat uit 5 delen waarvan er 4 met de twee vrachtwagens aan kwamen.
Hij is voorzien van verschillende kabels waarmee hij in verschillende hoeken kan worden versteld.
Terwijl de kraan wordt gemonteerd, wordt op de achtergrond de eerste muur in elkaar gezet.
De kraan is klaar, nu is goed te zien hoe de kraan kan worden versteld. .
De dieplader was dusdanig lang dat hij niet kon keren, ook de bocht naar de Dorpsstraat nemen was niet mogelijk.
Dus hij ging achteruit terug naar een punt waar hij wel kon keren.
Naar goed gebruik wordt het afval van de bouw gescheiden. Er staan in totaal 5 containers.
Er worden voorbereidingen gemaakt voor de 1e etage van blok 1.
De plaats waar het kantoor komt - blok 5 - wordt nu nog als materiaalopslag gebruikt.
De 1e etage vloer van blok 1.
Bij blok 4 wordt gewerkt aan de beganegrond vloer.
Blok 2 krijgt zijn 1e etage vloer en de beganegrondvloer van blok 4 is gestort.
Bert was op het juiste moment buiten om de regenboog te fotograferen.
Aan de 1e etage vloer van blok 3 wordt gewerkt. Er komen veel leidingen in een vloer te liggen.
Gele buizen = elektriciteit, rood + blauw = waterleiding, zwart = waterafvoer en metaal = ventilatie.
Ook aan de 1e etage vloer van blok 4 wordt gewerkt. Op blok 1 staan de 1e etage binnenmuren al.
Een galerij/balconplaat wordt op zijn plaats gehesen.